Wednesday 26 September 2012


Berdoalah kamu kerana doa itu adalah senjata bg setiap muslim...untuk hari ney,,saja nk berkongsi tentang doa...untuk berkongsi apa yg saya buat hari2..sepertimana yg kita taw,,doa perlu dijadikan amalan harian kita..x kire dimana kita berada...jngn lupe ye..ok lar,,nk tnye,,ble kali terakhir kte berdoa...
jeng3,,huhu...tepuk dada tnye lar iman ye...:)

saya pasti,,semua yg membaca ney sllo berdoa...tp,,taw x kenape kte berdoa...yup,,doa untuk meminta pertolongn dr yg maha kuasa...itu jgak sbg salah satu tnda yg kita mngakui kelemhan dr kita dan mengagungkan kekuasaan Allah..tp,,kdang2 kita hnya berdoa sahaja,,tp tiada tindakan yg dilakukan..xpn,,kita berdoa,,tetapi kita melakukan dosa2 yg mnyebabkn kemurkaanNya..agak2,,doa kita dimakbulkan atau tidak....marilah same2 kita fikirkan ye...:)

saya ada satu cerita yg ingin dikongsi,,walaupn ia agak lari dr tajuk sebenar...saya ade terdngr ceramah berkaitan doa...lbey kurng cm2 lar..maafkan saya kalau saya tersilap...sbb bnda ney saya pn da lupe..tp,,bnda ney lar yg saya sllo jdkan panduan hari2...


citewnye begini..huhu...ade seorng pelajar dan gurunya sedng belajar d dlam sebuah pondok..pelajar tersebut bertnya kepada gurunya apa yg perlu dibuat untuknya berjlan di atas air..si guru menjawab,,klw begitu,,si pelajar hendaklah mmbaca basmalah n ape ntah,,saya pn lupe...n pada mase yg same,,ade seorng lelaki yg sibuk mndngr perbualan antara 2 orng tersebut ttp hnya mendengar melalui celah2 pondok...dye bkanlah pelajar bg guru tersebut..

pada suatu hari..si pelajar ini cube mempraktikkan ape yg diajar kepadanya ttp dye berasa was2 akan hal terebut...kerana dye x mmpercayai hanya dngn melakukan spt mana yg diajar oleh gurunya dia mmpu untuk berbut sedemikian...akhirnya,,setelah mncuba,,dia gagal..

berbeza pula dngn lelaki yg curi2 dngr akan perbualan si pelajar dan gurunya...dye berasa yakin akan ape yg didengarinya dan mencuba melakukan spt mana yg diperkatakan oleh guru tersebut...akhirnya,,dengan kuasa Allah,,si lelaki tersebut berjaya...


si lelaki itu berjaya kerana dye mempercayai ape yg didengarinya,,tetapi tidak pula dngn si pelajar itu...berbekalkan sedikit pengetahuan yg diperoleh dan kepercayaan kepada doa yg diajar,,si lelaki tersebut berjaya...tp keadaan sebaliknye trjd bg pelajar itu...

jadi apa yg saya ingin smpaikan di sini ialah,,kita perlu percaya akan ape yg kite pelajari dan percaya akan dr sendr serta kekuasaan Allah...jgn ingt sesuatu yang pelik itu tidak akan berlaku...kerana ape,,kerana Allah itu maha besar dan mampu untuk buat ape sahaja yg dikehendakinya...



oleh itu,,banyak2 kan lah berdoa kepadaNya dan yakinlah akan kekuasaanNya...
saya jga ade sedikit pengalaman ttng doa ini,,tp,,akan saya ceritakan untuk entry yg akan dtg...perlu ingt,,ape yg kita buat,,percaya pada dr sndr dan yakin akan kekuasaan Allah yg akan menentukan...

sesungguhnya,,yang baik itu dtg dr Allah dan yg buruk itu atas kekhilafan dr yg hina ini...sesungguhnya kita harus berkongsi ape yg kita ade,,supaya mmpu untuk mnyedarkan dr masing2...

x lari dr itu,,saya juga ingin berkongsikan link ini..http://www.duitjutawan.org/agent/idevaffiliate.php?id=282

renungkan2 dan selamat beramal..peace your..:)







No comments:

Post a Comment